Marco Invernizzi volt bonsai stúdiónk vendége - fókuszban a japán bonsai!
Mielőtt belevágnánk a közepébe és elmondanánk mi is történt bonsai stúdiónkban visszalépnénk egyet és először bemutatnánk vendégünket nektek. Marco Invernizzi ugyan sokak számára ismert alakja a világ un. bonsai professional szegmensének de, hogy senki ne maradhasson kérdésekkel vele kapcsolatosan, megemlítenénk róla pár dolgot.
Három stúdiós napMarco három napig volt a Marczika Bonsai Stúdió vendége és ezalatt számos bonsait beszéltünk át és tettünk rendbe szezonális igényei szerint. Ezen felül Jónéhány bonsai került alakításra vagy újraalakításra és mi közben igyekeztünk tőle minél többet tanulni. Szinte kivétel nélkül japán bonsaiokat válogattunk össze a három nap munkához és elsősorban arra próbáltunk koncentrálni, hogy ezek induljanak el egy új úton Marco Invernizzi felfogása szerint. Ebben a posztban most be is mutatunk nektek egy olyan fát amit mi készítettünk elő két napon keresztül az alakításra, hogy mikor Marco kezei közé kerül már a tényleges újraalakításra lehessen koncentrálni. A fa egyébként egy igen öreg Juniperus chinensis 'Itoigawa' bonsai mely történetéről viszonylag sokat lehet tudni (ami lássuk be nem gyakori kegy az élettől). Ez a boróka egy yamadoriból származó növény és sokáig a Japánban található Shoju-en bonsai kertészetben nevelte Takashi Iura. A fa szerepelt Japánban megrendezett bonsai kiállításokon is és külön varázsa, hogy a deadwood legnagyobb része természetes (nem emberi beavatkozással jött létre). Hosszú évek óta neveljük itt Magyarországon a Marczika Bonsai Stúdió gyűjteményes anyagának részeként és ugyan mi is kiállítottuk például a Noelanders Trophy nemzetközi kiállításán de volt egy pillanat amikor úgy döntöttünk, hogy a nyílvánosság elől egy időre elrejtjük a növényt és belekezdtünk a tréningezésébe, hogy új irányt vehessen az élete. |
Közvetlen az alakítás előtt egy messzire engedett hajtásokban bővelkedő növény látványából kellett kiindulni. Érezhető volt, hogy a megszokott beültetési szög - ami erőteljesen összefügg a fő nézeti ponttal - némi változtatásra fog szorulni. Cél volt, hogy a fa fő szerkezetét és meglévő tulajdonságait ne kelljen teljesen átalakítani és hogy minél inkább megközelítsük a fa által már "elfelejtett" eredeti alakját/formáját. Ez elsőre egy egszerű rekonstrukciós alakítási igénynek tűnhet de mivel az ágak már nagyon megváltoztak a növekedésnek köszönhetően picit többet kívántak meg mint sejtettük volna. Az alábbi felvételen egy sok évvel ezelőtti állapotát láthatjuk ennek a borókának és természetesen mellette a friss alakítást követő öszképet. |
Most is bebizonyosodott, hogy az idő egy megkerülhetetlen tényező, ha bonsairól van szó. Ezúttal azon az oldalán voltunk az "időszalagunknak" hogy a tréningezésre szánt időn túl voltunk és elkövetkezhetett a türelem jutalma; az újraalakítás. Marco Invernizzi mester nem a valós alakítással kezdte meg a borókával való foglalatoskodást. Elsőként mindenkit odahívott magaköré és elmondta, megmutatta mit szükséges egy ilyen munka előtt meglátni, végiggondolni. Szó esett a fa pozíciójáról és problémáiról és végül, hogy mindezt hogyan lehet megoldani és egyensúlyt teremteni a fa esztétikája és élettani igényei között. A fa a szemünk előtt ment keresztül egy végtelenül üdítő változáson, majd a végső apró igazítások már a fotóslámpák előtt történtek és az eredmény az lett, hogy újjászületett ennek a gyönyörű bonsainak a jövője... |
Amint picit eszméltünk és szemügyre vettük az "új" bonsaiunkat, készítettünk róla pár fotót és meghallgattuk a mester tanácsait a jövőre vonatkozóan - hogyan neveljük és gondozzuk tovább ezt a nagyszerű japán bonsait. |
0 comment